Pieter woont zelfstandig met begeleiding op afstand. Hij voelt zich niet lekker. De begeleider adviseert om de huisarts te bellen. Pieter belt de huisarts en deze komt langs. Zij constateert dat Pieter koorts heeft en kortademig is en schrijft antibiotica voor. Pieter weet dat hij deze af moet halen bij de apotheek, maar er is niemand die dit voor hem kan doen. Zelf is hij ziek, dus besluit hij te wachten tot maandag. Dan komt zijn begeleider weer langs.
In de nacht van zondag op maandag valt Pieter in de badkamer. Gelukkig kan hij op de noodknop drukken. Een begeleider treft Pieter aan op de vloer van de badkamer, badend in het zweet. Hij belt 112. Op de Spoedeisende Hulp (SEH) blijkt dat Pieter 40,5 graden koorts heeft en een saturatie van 88%. Hij is verward, totaal overstuur en wil niet meewerken. De SEH-verpleegkundige heeft de training Herkennen van een licht verstandelijke beperking (LVB) gevolgd. Ze koppelt het feit dat Pieter begeleid woont aan een LVB. Ze adviseert haar collega’s om prikkelarm te werken. Pieter wordt uit de drukte van de SEH gehaald. Rustig leggen ze hem uit hoe het met hem is en wat de volgende stappen zijn. Op de SEH vragen ze zich af of een opname voorkomen had kunnen worden?
Dat weet je natuurlijk nooit zeker. Maar wat zeker kan helpen om dit te voorkomen:
- Vooraf een veiligheidscheck bij kwetsbare patiënten. Kan een patiënt een juiste inschatting maken van een situatie?
- Doorvragen hoe de patiënt de medicijnen kan halen en benadrukken dat het NU moet. Wie kan je helpen? is een nuttige vraag.
- Informeren van de begeleiding via de instantie die deze begeleiding biedt. Dit moet in het dossier staan en vooraf afgesproken zijn. Soms zegt iemand met een LVB dat hij het écht zelf kan, maar is dit een wens en niet de echte situatie.
- Rechtstreeks met de apotheek schakelen als dit mogelijk is, zodat de medicijnen er zeker komen.
- Extra begeleiding door de apotheek voor begrip van het wanneer en hoeveel innemen van de medicatie. Bijvoorbeeld door te controleren of iemand kan lezen, duidelijke korte zinnen of tekeningen te gebruiken of de instructie op de telefoon in te spreken.
- Daarnaast is het voor het ziekenhuis en de huisarts van belang om ook de nazorg te checken.